Berga Juridische Diensten

Wet goed verhuurderschap (deel 2)

 

 

Wat is het doel van de Wet goed verhuurderschap?

 

Begin dit jaar, op 21 maart 2023, heeft de Eerste Kamer het voorstel van de Wet goed verhuurderschap (hierna: de Wet) goedgekeurd en aangenomen.   In de Wet goed verhuurderschap gaat het erom dat zowel verhuurders, huurbemiddelaars, huurmakelaars en gemeenten te maken krijgen met nieuwe regels en wettelijke verplichtingen.

 

Ratio Wet goed verhuurderschap

 

Uit recente analyses is gebleken dat huurders, of nu gaat om sociale of geliberaliseerde huur, niet (goed) in staat zijn om voor hun huurdersbelangen op te komen. De grootste groep huurders die zowel het vermogen, inzicht als het overzicht daartoe ontbreekt betreft de groep sociale huurders. Deze doelgroep heeft in significant meerdere gevallen (als de geliberaliseerde huurders) te kampen met niet alleen meer huurachterstanden en andere huurperikelen; ook gaat het om een doelgroep die met veel psychosociale problematiek kampt.

 

Bescherming zwakkere huurder

 

Het woningtekort draagt daaraan bij wat angstgevoelens betreft, vooral ook met de achterliggende gedachte dat de kans bij dergelijke problematiek kan bijdragen aan mogelijk juridisch nadelige gevolgen, zoals een op handen zijnde ontbinding van de huurovereenkomst. De huurder heeft dan mogelijk te maken met een ontruimingsvordering en dient zich bewust te zijn van zijn huurrechten en plichten. Daar schort het veelal aan. Daarnaast maken verhuurders dikwijls misbruik van deze onwetende huurders als het gaat om verplichtingen zijdens verhuurders. Dit brengt onzekerheid met zich mee.  De overheid wil met een aantal instrumenten deze ongewenste situatie een halt toeroepen met de Wet goed verhuurderschap.

 

Als een goed verhuurder betaamt

 

De regels en verplichtingen uit de Wet zijn deels van aanvullende aard en vormen (groten)deels een bevestiging van de bestaande regels en brengen deze nog eens extra voor het voetlicht als het om de (inspannings)verplichtingen van verhuurders gaat. Uiteindelijk gaat erom dat niet alleen de letter van de wet (zoals ook bij andere wetten aan de orde is) wordt nageleefd, maar dat vooral ook gehandeld wordt naar de geest van de wet. Concreet kan dit betekenen dat een verhuurder zich altijd moet vergewissen of hij zich als een goed verhuurder jegens huurder gedraagt en diens verplichtingen mitsdien (nog) nakomt.    

 

Landelijke norm en gemeentelijke handhaving

 

In ons eerste deel over dit onderwerp somden we de 7 verplichtingen puntsgewijs op. Deze regels hebben landelijke dekking, maar worden op provinciaal en gemeentelijk niveau gehandhaafd. De wet is dan ook nader uitgewerkt in diverse (materiële) besluiten zoals een AMvB. Handhaving op gemeentelijk niveau kan zijn beslag krijgen in de vorm van een:

 

  • een last onder dwangsom;
  • een last onder aanzegging bestuursdwang;
  • een boete.

 

Handhaving van verhuurders behorend tot een woningcorporatie wordt uitsluitend verzorgt door de Autoriteit Woningcorporaties (AW). Gedupeerden kunnen zich vanaf 1 juli 2024 hun beklag over de verhuurder bij de gemeente doen via een aldaar speciaal daarvoor ingericht meldpunt.

 

Wat zijn de verplichtingen van een goed verhuurder?

 

De wet ziet op zeven uitgangspunten waaraan alle verhuurders, verhuurmakerlaars en woningcorporaties zich moeten houden.

Zo dient een goed verhuurder zich te houden aan de volgende uitgangspunten:

 

1. De verhuurder dient zich te houden aan het discriminatieverbod

 

De Wet stelt dat de verhuurder gebruik dient te maken van een transparante selectieprocedure waarbij objectieve selectiecriteria toegepast dienen te worden. Deze voorschriften dienen daarnaast ook helder en begrijpelijk aan diverse huurpartijen (van woon- en verblijfsruimten) kenbaar gemaakt te worden. Wanneer een aspirant huurder wordt afgewezen, dient de verhuurder dit schriftelijk en gemotiveerd aan te geven, als ook wat betreft de keuze voor de wel aangenomen huurder. De motivatie dient vervolgens openbaar te worden gemaakt, hetzij via een website, hetzij op andere wijze. Op deze wijze dient transparantie en het beschermingsdoel van de Wet tot uiting te komen. Genoemde regels gelden alleen voor het openbaar aanbieden van woon- en verblijfsruimten. Indien een verhuurder ervoor kiest om een woning bevriende relatie of familie te verhuren, dan gelden deze niet.

 

 

2. De verhuurder dient er actief voor te zorgen dat hij zich niet schuldig maakt aan intimidatie

Elke huurder heeft als burger veel juridische mogelijkheden voor zijn of haar rechten op te komen, zo ook wat betreft zijn huurrechten en de wijze waarop verhuurder met huurder omgang heeft. Het komt dikwijls voor dat een huurder te maken heeft met een agressieve intimiderende verhuurder te maken heeft. Voor bedreiging of intimidatie kan aangifte dan wel en politionele melding gedaan worden. Niet alle huurders zijn hiervan op de hoogte. En als ze wel een tegenactie willen ondernemen, zijn sommige huurders bang voor repercussies zijdens de verhuurder, zoals het verlies van de woning. Met de Wet worden zij apart gewezen op hun rechten dienaangaande en wat zij in dat geval kunnen doen. De gemeente kan in dat geval (bij een ontvangen melding) handhavend jegens de verhuurder optreden.

 

3. De verhuurder mag geen waarborg van huurder verlangen die hoger is dan tweemaal het kale huurbedrag

In artikel 7:261b van het Burgerlijk Wetboek wordt melding gemaakt, dat wat de waarborgsom (van toepassing op overeenkomsten gesloten na 1 juli 2023) betreft een aantal restricties gelden:

·        de waarborgsom mag niet hoger zijn dan maximaal tweemaal de kale aanvangshuurprijs;

  • de waarborgsom dient door verhuurder binnen 14 dagen na de huursbeëindiging aan huurder teruggestort te worden;
  • er geldt schriftelijkheidsvereiste als het gaat om het informeren van de  huurder over een mogelijk toegepaste verrekening van kosten. In dat geval kan de verhuurder alleen verrekenen met:

     achterstallige huurpenningen;

     achterstallige servicekosten;

     schade aan het gehuurde onder het voorleggen van een volledige kostenspecificatie.

 

4. De verhuurder dient het huurcontract schriftelijk vast te leggen

De totstandkoming van een huurovereenkomst kan zowel mondeling als ook schriftelijk tot stand komen. Bij een mondelinge afspraak dient de verhuurder ervoor te waken dat hij deze alsnog schriftelijk met de huurder afstemt. Voor huurcontracten van verblijfsruimten voor arbeidsmigranten geldt het uitgangspunt dat er onderscheid gemaakt wordt tussen werk en woning.     Een huurovereenkomst dient gescheiden te zijn van een arbeidsovereenkomst. Het einde van het werk betekent dan niet automatisch meer het einde van de huur.

 

5. De verhuurder dient er actief voor zorg te dragen dat hij zijn huurder schriftelijk informeert over zijn huurrechten en huurplichten                        

De verhuurder heeft dan ook een schriftelijke informatieplicht om zijn huurder te informeren m.b.t.:  

  • rechten en plichten die huurder heeft t.a.v. de woonruimte, tenzij deze al in de overeenkomst beschreven worden;
  • de wijze waarop de huur is samengesteld, wat de huurperiode is en wanneer de huurder een vordering op verhuurder heeft. Dit geldt ook t.a.v. de hoogte van de waarborgsom;
  • op welke wijze huurder contact kan verkrijgen met de verhuurder m.b.t. alle huuraangelegenheden;
  • op welke wijze huurder contact kan verkrijgen met de gemeente om een melding of klacht bij het gemeentelijk meldpunt in te kunnen dienen;
  • wat de betalingsverplichting van de huurder is t.a.v. servicekosten en op welke wijze de jaarlijkse afrekening plaatsvindt o.g.v. een kostenspecificatie.  

 

M.b.t. deze informatieverplichting geldt evenzo de Regeling goed Verhuurderschap. Daarin wordt nader vastgelegd welke informatie precies (schriftelijk) moet worden verschaft. De informatie kan ook via een website of via een verwijzing naar websites van derden, zoals die van de overheid of de Huurcommissie. De informatieverstrekkingsplicht geldt per 1 juli 2023 voor alle nieuwe huurcontracten en voor bestaande contracten geldt dat verhuurders de informatie alsnog voor 1 juli 2024 aan de bestaande huurders moeten melden. Voor verhuur van verblijfsruimten aan arbeidsmigranten gelden aanvullende regels.

 

6. De verhuurder mag geen hogere of andere servicekosten aan huurder doorberekenen

In artikel 7: 237 lid 3, 7:259 en 7:261 van het Burgerlijk Wetboek wordt een opsomming gegeven van de servicekosten die een verhuurder in rekening mag brengen. De nieuwe wet benadrukt dat deze opsomming limitatief is, zodat er geen onduidelijkheid voor de huurder kan zijn wat hier (wel of niet) onder kan vallen.

 

7. Verbod op bemiddelingskosten voor de huurder

Ook is er in de Wet specifiek aandacht voor bemiddelingskosten. Dit betekent dat voor verhuurbemiddelaars (naast het verbod van art. 7:417 lid 4 BW) het verbod is opgenomen om dubbele bemiddelingskosten aan de huurder in rekening te brengen. Doet een verhuurbemiddelaar dat wel, dan kan de gemeente handhaven (nadat de huurder daartoe een melding of klacht heeft ingediend).

 

 

 

Berekent uw verhuurder een te hoge waarborgsom of servicekosten?

Komt verhuurder zijn informatie- en onderhoudsverplichtingen niet na?

 

Berekent jouw verhuurder een hogere huur dan maximaal is toegestaan?

 

Onze juristen helpen je graag bij het opkomen van je huurrechten als huurder! Wij toetsen daarbij de nieuwe Wet goed verhuurderschap op jouw situatie.

 

Of heeft u andere vragen en/of juridische problemen?

De juristen van BERGA juridische diensten verstrekken passend juridisch advies en bijstand en zijn u zo nodig van dienst in een gerechtelijke procedure.

 

 

 

Heeft u andere vragen of ander advies nodig?

 

Wij verstrekken naast persoonlijke en online juridische adviezen, ook juridische diensten op maat, zoals het op maat maken, checken en/of wijzigen van uw modelovereenkomsten, contracten of andere documenten. Onze diensten kunt u ook snel en makkelijk online bestellen op www.webshop.bergajuridisch.nl

 

Daarnaast treden we zo nodig in onderhandeling met de wederpartij als het gaat om bijvoorbeeld contractvorming, conflictbehandeling, of staan u bij in arbeidsbemiddeling. Ook starten we zonodig een gerechtelijke procedure voor u op.

 

Zoekt u persoonlijk en deskundig op maat advies of wil je een procedure starten?

Kies dan voor de juridische diensten van BERGA en meld je zaak aan via  www.bergajuridisch.nl en vul het contactformulier in. U kunt ons ook altijd bereiken via: info@bergajuridisch.nl of bel ons: 06-36331675.

 

Onze meest voorkomende rechtsgebieden

 

Wij verstrekken juridische diensten aan particulieren en ondernemers op gebied van:

 

Privaatrecht

Consumentenrecht

Huurrecht

Arbeidsrecht

Modelovereenkomsten

Ondernemingsrecht

Aansprakelijkheidsrecht

Schadevergoedingsrecht   

Contractenrecht

Verbintenissenrecht

Strafrecht

(o.a. zaken voor de politierechter, kantonrechter, appèladvies)

Bestuursrecht

(o.a. bij het indienen van bewaar en beroep, sociaal zekerheidsrecht,

 WW, ZW, Participatiewet)

 

Bekijk onze diensten op onze website & webshop

 

Bekijk onze website: www.bergajurdisch.nl & webshop: www.webshop.bergajuridisch.nl

In onze webshop kunt u terecht voor het bestellen van onze telefonische en online diensten, zoals juridisch advies en het laten opmaken, checken of wijzigen van nieuwe of bestaande contracten, voorwaarden of overige documenten.

 

We zijn u graag van dienst!